måndag 30 mars 2009

Fågeldansen : Romanen om Elling

Jag vill härmed rekommendera en mycket underhållande men samtidigt lite tragisk bok, nämligen Fågeldansen: Romanen om Elling. Det är en bok som är skriven av norrmannen Ingvar Ambjörnsen, och har slagit igenom rejält inte minst i Sverige utan även resten av norden.

Det hela började med att jag såg de två filmerna med Elling i huvudrollen, och konstaterade ganska fort att det blev mina två nya favoritfilmer. De lite smått tragikomiska situationerna som Elling utsätts för gjorde att jag ville ha en mer detaljerad bild av hur allt hände. Jag blev inte missnöjd när jag började läsa Fågeldansen. Dessa underbart bisarra och samtidigt pinsamma situationer gör att det nästan blir lite pinsammt att läsa, då jag skrattar högt och sitter med ett flin upp till öronen.

Detta är en bok som rekommenderas starkt om man är trött på långdragna deckare och behöver ett avbrott från det allvarliga.

2 kommentarer:

Sundbäck sa...

Lika kul som filmerna?

Unknown sa...

Är uppföljarna (till filmen) bra? Minns att jag gillade den första, men har inte sett de andra två (eller finns det t.o.m. fler nu?)...