måndag 30 mars 2009

Riket vid vägens slut

Boken Riket vid vägens slut vill jag ge höga poäng och rekommenderar den varmt till övriga läsare. Historien om Arn av Jan Guillou fångar verkligen läsaren och med författarens detaljrikedom kan man enkelt leva sig in boken. Helt plötsligt står man där med skurmoppen dragen redo till strid. Skämt åsido. Men jag kan erkänna att pulsen ökade några slag då upplösningen stod för dörren.
Det är också en mycket intressant tidsepok historien utspelar sig i för just från denna tid finns inte mycket nedtecknat och mycket hände just under denna tid. Kollade i några historieböcker efter att jag läst klart boken det som står är ungefär att det var under denna tid Sverige bildades. Detta ger ju också författaren fördelen kunna skriva friare och tänja mer på gränserna vilket Guillou också har gjort på ett, enligt mig själv, ypperligt sätt.
Hoppas detta kan övertyga dig nästa gång du går till biblioteket och även om du bara som jag har sett den första filmen, som innefattar bok ett och två, kan du utan svårigheter hoppa direkt till tredje boken. Du hänger med utan några som helst problem. Så stick iväg nu och låna den!

5 kommentarer:

Volfram sa...

Körv mä brö igen

Unknown sa...

Jag är en Arn-skeptiker,men borde nog kolla upp böckerna ändå. Bra skrivet!

Simon sa...

Upplever du någon skillnad mellan böckerna och filmerna?

Volfram sa...

Nu ä jag te baks

Åke sa...

gör bra! sjukt göör bra asså!